Com Hem inleder samarbete kring smarta bostäder

23 augusti, 2017

Com Hem och TMPL har tecknat ett samarbetsavtal för att tillsammans kunna erbjuda digitala tjänster avseende bland annat smarta hem, energimonitorering, servicetjänster och social interaktion till Com Hems kunder.

TMPL tillhandahåller en plattform för integration av olika digitala tjänster till de boende. Tjänsteplattformen erbjuds till fastighetsägare och bostadsrättsföreningar i Sverige och ska bidra till en bättre upplevelse för boende och förenkla administration för fastighetsägarna. Avtalet innebär att Com Hem kommer att vara TMPLs exklusiva partner avseende distribution till kunder inom fastighetsägarsegmentet.

”Vi märker ett stort intresse från våra fastighetsägarkunder kring hur de ska kunna dra nytta av digitala tjänster. Vi har alltid som fokus att släppa loss kraften för våra kunder och vi är övertygade om att vi med detta samarbete kommer att addera ett mervärde för de boende såväl som för fastighetsägarna”, säger Stefan Trampus, försäljningsdirektör på Com Hem.

Med tjänsteplattformen kommer fastighetsägare enkelt att kunna administrera information, hantera hyresbetalningar och erbjuda diverse tjänster för ökad grannsamverkan. De boende kommer förutom att kunna boka tvättstuga och hitta information om sitt boende, även kunna beställa matkassar, boka eller dela fordon samt beställa mat från den lokala restaurangen.

”Fastighetsbranschen står inför en stor omställning, där utmaningen är att nyttja potentialen av digitalisering i framtidens boende. Vi drivs av tron att det digitala erbjudandet till de boende kommer att bli minst lika viktigt som det fysiska. Samarbetet med Com Hem påskyndar denna process och gör att fler människor inom kort kommer att erbjudas ett bättre boende”, säger Eric Anderbjörk, VD på TMPL.

Samarbetet med Com Hem har pågått sedan 2016 med ett antal pilotprojekt, men går nu in i nästa fas i och med att tjänsten börjar att anpassas till Com Hems kunder. Lansering kommer att ske hösten 2017.

För ytterligare information, kontakta:

Fredrik Hallstan, Presschef Com Hem
Tel: 0761 15 38 30
press@comhem.com 

Eric Anderbjörk, VD TMPL
Tel: 0706 20 01 07
press@tmpl.se

Om Com Hem koncernen
Com Hem levererar bredband, tv, play och telefonitjänster till svenska hushåll och företag. Vårt kraftfulla och framtidssäkra nät med hastigheter upp till 1 Gbit/s når hälften av Sveriges hushåll, vilket gör Com Hem-koncernen till en viktig motor i det digitala Sverige. Vi erbjuder våra 1,45 miljoner kunder det största utbudet av digitala tv-kanaler och playtjänster via digitalbox eller på surfplattor och mobiltelefoner. Bolaget grundades 1983 och har cirka 1 100 anställda. Huvudkontoret ligger i Stockholm och verksamheten bedrivs genom de fyra dotterbolagen Com Hem AB, Boxer Access AB, Phonera Företag AB och iTUX Communication AB. Under 2016 omsatte koncernen 5 665 MSEK. Com Hem-aktien är sedan 2014 noterad på Nasdaq Stockholm. www.comhemgroup.se.

Om TMPL
TMPL utvecklar digitala lösningar för trygga och miljövänliga bostäder och boendemiljöer, med stort fokus på långsiktigt hållbar stadsplanering och samhällsutveckling. 2016 vann TMPL Guldmobilen vid svenska mobilgalan för bästa mobillösning inom Proptech-sektorn. TMPL är ett dotterbolag i koncernen Rosendal Fastigheter, med säte i Uppsala. Bolaget grundades 2015 och har 11 medarbetare. Läs mer på www.tmpl.se